Moottorikelkkasafarit

Moottorikelkkasafarit

december 16, 2018 Av av Robert

Safari-sana tarkoittaa matkaa tai tutkimusmatkaa, eli moottorikelkkasafarit ovat tutkimusretkiä lumiseen valtakuntaan moottoriratsulla. Safareita on lukuisia erilaisia niin pituuden, vaikeusasteen kuin teeman mukaan. Jotkut voivat haluta retkeltään enemmän rauhallista maisema-ajelua, kun taas toiset kaipaavat vauhdikkaampaa maastoajoa. Tämä on huomioitu hyvin Suomen moottorikelkkasafarien tarjonnassa, ja näitä safareita löytyy joka puolelta Suomea.

Safareita järjestetään niin aloittelijoille, kuin kokeneemmille kuljettajille. Retkien pituudet voivat vaihdella parista tunnista päiväretkiin, tai jopa useamman päivän retkiin. Joitain retkiä järjestetään erityisesti ilta- ja yöaikaan, jolloin varsinkin pohjoisessa Suomessa yleiset ja kuuluisat revontulet pääsevät valloilleen.

Lapland Safaris tarjoaa retkiä Lapin alueella, ja heidän yhtenä erikoisretkistään toimii juuri revontulisafari. Revontulia ei tietenkään voi taata, mutta tunnelmaa retkelle luo jo pelkkä pimeyden sisäänsä tempaava tunnelma ja jännitys. Monet safarit ovat helposti muokattavissa omien kiinnostuksenkohteiden mukaiseksi, ja ohjelmaan voi yhdistää esimerkiksi husky- tai porotilavierailun, pilkkimistä tai vaikka Joulupukin Pajakylässä vierailun.

Arctic Circle Snowmobile Park on ollut toiminnassa vuodesta 1999 Joulupukin kylässä, Rovaniemellä. Tämä perheyritys järjestää kelkkailuaktiviteetteja lähinnä yksilöille, lapsiperheille ja pienryhmille. He tarjoavat monia erilaisia ja omaan tyyliin muokattavia moottorikelkkasafareja sekä mini-moottorikelkkailua lapsille. Kukapa ei haluaisi kelkkailla ympäri Joulupukin kylää ja Lapin upean luonnon keskellä.

Vaikka moottorikelkkailu usein yhdistetään pohjoisempaan Suomeen sen viileämmän ilmaston ja suuren lumimäärän takia, voi sitä harrastaa myös Suomen eteläisimmässä osassa. Burnout City järjestää moottorikelkkasafareja Helsingin ja Sipoon saaristossa, Suomenlahdella. Retket vievät asiakkaansa satumaisten metsien kautta avoimelle jäälle ihailemaan lukuisia lumeen peittyneitä saaria ja jään alle piiloutuvaa merta.

Suurena uhkana retkien jatkuvuudelle on ilmastonmuutos, ja sen myötä vähenevät pakkaset ja lumisateet. Ilman lumea ja jäätä moottorikelkkasafarit muuttuvat mönkijäsafareiksi, ja niiden ainutlaatuisuus kaikkoaa. Suomi on tunnettu talviaktiviteeteistaan, ja ilmaston lämpeneminen ei auta Suomen mahdollisuuksia kasvattaa suosiotaan maailmanlaajuisesti.

Turvallisuus ennen kaikkea

Moottorikelkkasafareiden oppaat on usein koulutettu perinpohjaisesti, ja he osaavat safarireitit ja moottoreiden vianmääritykset unissaankin. Safareiden oppaat on usein koulutettu myös pelastushenkilökunnaksi, varsinkin harvaan asutuilla alueilla esimerkiksi Lapissa. Ambulansseja on joillain alueilla harvassa, ja koska safarireitit vievät syrjemmille seuduille, ensihoitajat eivät välttämättä kerkeä paikalle ennen kuin on liian myöhäistä. Siksi on tärkeää, että myös oppaat osaavat hädän sattuessa esimerkiksi elvyttää tai paikata haavoja.

Parhaiten retkiajoon sopivat crossover-tyyppiset kelkat, sillä ne ovat urheilullisia ja kevyitä. Ne ovat myös helppokäyttöisiä ensikertalaisille. Ennen safaria jokaisesta moottorikelkasta on tarkistettava sen toimintaan liittyvät asiat. Kelkassa tulee ennen lähtöä olla riittävä määrä polttoainetta, koneöljyt ja -nesteet, sekä jousitus ja pultit kunnossa. Lisäksi on testattava, että jokaisen kelkan hallintalaitteet, kuten kaasu ja jarru toimivat moitteettomasti, ja että ohjaustanko on tarpeeksi kireällä.

Safareilla voi olla niin pieniä kuin suuriakin ryhmiä, ja oppaiden määrä retkillä riippuu ryhmän koosta. Jokaisessa ryhmässä on kuitenkin tärkeää, että yhteiset pelisäännöt ovat kunnossa: sopivat turvavälit edellä oleviin kelkkoihin vähentävät törmäysten riskiä, yhteiset käsimerkit helpottavat yhdessä liikkeelle lähtöä ja pysähtymistä, auttavat kääntymisessä ja mahdollisten vaara- tai riskitekijöiden sattuessa. Jokaisen ryhmäläisen tulee seurata edellään ja takanaan olevia henkilöitä, jotta vältytään kenenkään seurueesta häviämiseltä. Kaksin ajettaessa kelkkaa ohjaa osittain myös matkustajan painonsiirrot. Matkustajan on tärkeää seurata kuljettajan liikkeitä, jottei kelkan tasapaino heittele. Yhteistyöllä saadaan paljon aikaan, ja vältytään turhilta ongelmilta, on siis tärkeää kuunnella ohjeistusta ja tarkkailla maisemien lisäksi muuta retkiryhmää.