Moottorikelkat

Moottorikelkat

november 25, 2018 Av av Robert

Moottorikelkka on moottorisoitu, telamaton avulla liikkuva kulkuneuvo, jota käytetään talvisin matkustamiseen ja lumenluontiin. Kelkalla voi ajaa lumen tai jään päällä, eivätkä ne tarvitse valmiita teitä tai latuja kulkeakseen sujuvasti.

Ensimmäinen moottorikelkkaa muistuttava kulkuneuvo patentoitiin vuonna 1927 Yhdysvalloissa Carl Eliasonin toimesta. Eliason oli jalkavaivainen, ja kaipasi avukseen kulkuneuvoa metsästämistä varten, ja patentin jälkeen hän jatkoi kelkkojen valmistamista 1960-luvulle asti. Suomessa ensimmäisiä lumiajoneuvoja olivat ummenajokkaat, joita Matti Lohi rakensi vuosina 1926 ja 1927. Niiden etuosaan oli kiinnitetty tynnyri, joka pyöri hihnan ja polkupyörän apumoottorin avulla, ja veti mukanaan suksilla liikkuvaa kuljettajaa. Myös lentokoneen moottoreilla ja potkureilla liikkuvia moottorirekiä valmistettiin noihin aikoihin, ja niitä oli käytössä niin puolustusvoimilla kuin tutkimusretkeilijöilläkin. Sen jälkeen testailtiin monia erilaisia moottoreita ja malleja, kuten ilmapotkureita ja moottorirekiä.

Ensimmäinen moottorikelkkojen sarjavalmistaja oli Polaris, joka on nykyään maailman suurin valmistaja. Ensimmäinen malli oli nimeltään Sno-Traveller, joka julkistettiin vuonna 1954. Moottorikelkkojen suosio kasvoi räjähdysmäisesti vuonna 1959, kun Bombardier alkoi valmistamaan edullisia ja kevyitä Ski-doo-kelkkoja. Monet valmistajat ottivat näistä kelkoista mallia, ja moottorikelkkavalmistajia oli enimmillään tuon suosion aikana 150 kappaletta. Myös Harley Davidson ja Kawasaki valmistivat moottorikelkkoja 1960- ja 1970-luvuilla. Tuolloin myös ensimmäinen suomalainen moottorikelkkojen sarjavalmistaja Metaxon aloitti toimintansa, ja heidän ensimmäinen kelkkansa oli nimeltään Lumikko.

Nykypäivänä valmistajat keskittyvät ympäristöystävällisyyden huomioimiseen valmistuksessa ja moottoreiden toiminnassa. Esimerkiksi 2-tahtiset suoraruiskutusmoottorit ja 4-tahtimoottorit toimivat huomattavasti pienemmillä päästöillä kuin 1990-luvulla käytetyt moottorit. Tunnettuja valmistajia tänä päivänä ovat Polariksen lisäksi muun muassa Arctic Cat, Lynx, Ski-Doo ja Yamaha. Vuosittain valmistetaan noin 100 000–200 000 moottorikelkkaa.

Vaikka läpi lumen ja jään

Moottorikelkkailun suosio on kasvanut viime vuosikymmeninä. Kelkkailussa yhdistyy niin moottoriurheilu kuin luonnossa liikkuminen ja sen tutkiminen. Monet kokeneet kelkkailijat eivät malta odottaa sitä päivää, kun lumi alkaa taas tarttumaan maahan ja ensimmäiset pakkassäät saapuvat. Moottorikelkkailu on itse asiassa paljon rankempaa kuin miltä se kokemattoman silmään näyttää, sillä siihen kuuluu paljon ylävartalolla tasapainottelua ja polvilla joustamista. Vartalon liikkeet vaikuttavat siihen, miten kelkka käyttäytyy.

Koska kelkkailu on moottoriurheilua, vahinkoja voi sattua helposti ja ne voivat olla vakavia. Vahinkoja välttääkseen on hyvä tutustua tarkasti moottorikelkkojen käyttö- ja turvallisuusohjeisiin, sekä liikennesääntöihin. Moottorikelkkailulla on Suomessa selkeät säännöt, koskien muun muassa missä ja kuka niillä saa ajaa. Näin harrastus on saanut enemmän voimavaroja niin vastuullisuutensa kuin turvallisuutensa puolesta.

Moottorikelkkailu ei kuulu jokamiehen oikeuden piiriin, eli sitä ei voi harjoittaa missä vain ja kenen toimesta vain. Kelkkailija tarvitsee maanomistajan tai -haltijan luvan, jos aikoo kelkkailla yksityisalueilla. Usein kelkkailua varten on omat reitit ja urat, joilla voi vapaasti liikkua, mutta Metsähallituksen ylläpitämillä moottorikelkkaurilla kelkkaillakseen tarvitsee uraluvan. Tiellä ei saa kelkkailla, mutta tien tai sillan ylitys on sallittua, sillä se on joissain tilanteissa pakollista. Lisäksi moottorikelkkailua eivät voi harrastaa alle 15-vuotiaat, paitsi esimerkiksi omilla piha-alueilla. Nopeusrajoitus urilla ja metsässä kelkkaillessa on 60 kilometriä tunnissa, ja jäällä kelkkaillessa 80 kilometriä tunnissa.

Esteenä harrastukselle voi jatkossa olla varsinkin ilmastonmuutoksesta aiheutuva ilmaston lämpeneminen, sillä jos lumet ja jäät jäävät kokonaan pois tai vähäiseksi, ei moottorikelkoilla enää pystytä liikkumaan. Jos ilmasto lämpenee liikaa, se tulee vaikuttamaan Suomen matkailuun ja etenkin talviaktiviteetteihin negatiivisesti. Talvisesonki on Suomen matkailun suosituinta aikaa, mutta ilman lunta sitä ei voida enää markkinoida samoin keinoin.