Moottorikelkat, varusteet ja suojat

Moottorikelkat, varusteet ja suojat

november 11, 2018 Av av Robert

Moottorikelkkailu on suosittu laji ympäri maailmaa kaikissa lumisissa maissa. Kelkoilla kilpaillaan, matkustetaan ja niitä käytetään työnteossa. Moottorikelkkailun historia alkaa kaukaa 1920-luvulta yhdysvalloista kun Carl Eliason loi itselleen lumessa liikkuvan ajoneuvon jolle myöhemmin haki myös patenttia. Kyseinen ajoneuvo oli siis ensimmäinen moottorikelkka joka sai patentin. Suomessa kelkkoja alettiin valmistamaan suurinpiirtein samoihin aikoihin, joskin kyse oli ¨ummenajokkaista¨ joissa kitka lumeen tapahtui puutynnyrin avulla. Nykyisin kelkat ovat kehittyneet nopeasti ja moottorit ovat tavallisesti neste- tai ilmajäähdytteisiä ja niiden iskutilavuus on 150-1500cm3. Voimansiirto on variaattorin ansiosta portaaton joskin joissain kelkoissa on peruutusvaihde.

Kaikki kelkat ovat suunniteltu pääasiassa lumelle. Eri kelkoilla ja erilaisilla telamatoilla voi ajaa erilaisilla alustoilla, jotkut kelkat sopivat syvään lumeen ja jotkut kovemmalle alustalle kuten jäälle tai valmiiksi tampatulle reitille. Yleisimpiä moottorikelkka valmistajia ovat Yamaha, Arctic Cat, Ski-Doo, Polaris ja Lynx. Kelkkareittejä on lukuisia koko Suomessa ja kaikki yhdessä ne muodostavat jo maantieverkon kaltaisen pitkän reitin. Suomessa moottorikelkkaa saa kuljettaa 15-vuotta täyttänyt henkilö.

Turvallisuus

Keilkkailun aloittaessa on huolehdittava tarpeellisesta perehdytyksestä kelkan turvalliseen ja oikeaan käyttöön. Myös kelkkailuun liittyvät liikennesäännöt on oltava hallussa. Kelkkailussa pakollisina varusteina pidetään ainoastaan kypärää, mutta suojavarusteita on monenlaisia kuten: suojaliivit, suojahousut, selkäsuojat, rintalastansuojat, munuaisvyöt, erikseen liitettävät suojat, niska- ja polvisuojat. Vastuullinen kelkan kuljettaja noudattaa perus sääntöjä joita turvalliseen kelkkailuun on annettu kuten: Kelkka täytyy tuntea hyvin, ajovarusteet oltava yllämainituista asialliset ja omaan kelkkailuun sopivat, alkoholin käyttö kelkkaillessa ei ole suositeltavaa ja rattijuopumus rajat ovat samat kuin muussakin liikenteessä. Ole myös valmis yllättäviinkin tilanteisiin kuten muiden kelkkailijoiden auttamiseen hädässä ja varmista että omaat tarvittavat erätaidot ja turvaa avunsaanti.

Tarvittaviin erätaitoihin kuuluu muun muassa kartan luku ja suunnistustaidot. Ilmoita jollekkin henkilölle ennen ajon aloitusta valmiiksi suunniteltu reitti ja aika mikä siihen noin suurinpiirtein kuluu. Kerro myös miten sinä olet reitin aikana tavoitettavissa. Pysy oikeilla ja virallisilla jäljillä/reiteillä. Ota huomioon myös sään muutokset ja muut ulkoiset tekijät kuten maaston vaihtelevuus, vesistöt ja sulat. Älä roskaa luontoa ja kunnioita eläinten ja kasvuston rauhaa. Harjoittele kelkan käsittelyä ennen matkaa turvallisella alueella ja näin kehity kelkkailijana. Vinkit kokeneemmilta kelkkailijoilta kannattaa myös ottaa vakavasti.

Tyypilliset kelkkailuonnettomuudet tapahtuvat vapaa-ajan kelkkailussa ja se onkin katsottu huomattavasti vaarallisemmaksi kuin työ- tai hyötykelkkailu. Suomessa kelkkailuturmissa on vuosittain kuollut noin 5-8 ihmistä. Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu jäällä viikonlopun aikana ja yleisin kuolinsyy on siis hukkuminen jääalueella. Myös alkoholilla on osuutta yli puolissa tapaturmista. Myös kuljettajan kokemuksella on riskejä nostattava arvo, esimerkiksi hallintalaitteiden virheellinen käyttö voi johtaa vakavaankin onnettomuuteen. Turvallisessa kelkkailussa siis harjoittelua eikä yleispätevää tietoa voi olla liikaa. Nyky kelkoissa on kelkkailijaan ja kelkkaan kiinnitetty ¨tappokatkaisin¨ joka kelkkailijan pudotessa kyydistä sammuttaa kelkan moottorin välittömästi. Suomessa moottorikelkkojen käyttäjät ovat hyvin eri tasoisia ja heitä löytyykin ammattilaisista ensikertalaisiin koko maasta todella paljon. Moottorikelkkoja Suomessa on rekisteröity noin 160 000 kappaletta. Turvallisuutta noudattaessa on hyvä myös muistaa että kelkoillakin on tieliikennelain kaltaiset nopeusrajoitukset jotka ovat kutakuinkin: maa-alueella 60km/h, tiellä enintään 40km/h, vesialueella enintään 80km/h mutta merkityllä reitillä 60km/h. Reellisessä kelkassa ihmistä kuljettaessa suurin sallittu nopeus on 40km/h.

Moottorikelkkailusta saa siis hienon talviharrastuksen ja se on suhteellisen turvallista, kunhan muistaa noudattaa yleistä turvallisuutta ja maalaisjärjen käyttö on tietenkin aina enemmän kuin hyväksyttävää.